JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Mobil betalning lyfter NFC

Det har varit trögt i portgången för radiotekniken NFC, Near Field Communication. Men nästa år kan genombrottet komma, då tolv operatörer över hela världen ska lansera möjligheten att använda mobiltelefonen som kreditkort.
Att betala i affärer, restauranger, eller på bussar och tåg med mobiltelefonen som vore den ett kreditkort kommer att bli möjligt i många länder under de närmaste månaderna. Tolv teleoperatörer har gått samman och deltar i GSM-företagens gemensamma initiativ kallat Pay-Buy-Mobile, med just syftet att kombinera mobiltelefoni och betalningsströmmar. Med i projektet finns också kontokortsjättarna Visa och Mastercard.

Systemet bygger på två hörnstenar - radiotekniken NFC som nu börjar komma in i mobiltelefonerna och den pinfärska standarden Single Wire Protocol, klubbad av Etsi i oktober. Protokollet interagerar med SIM-kortet (eller dess 3G-motsvariget USIM-kortet) och klarar säker dataöverföring mellan mobilens NFC-modem och existerande terminaler för kontaktlös betalning.

Att tekniken fungerar visades nyligen av företrädare för koreanska operatören KTF, som med sina mobiltelefoner från LG och Samsung fick sina Mastercard belastade efter en shoppingrunda till butiker i Korea, Taiwan och USA.

De tolv operatörer som deltar i försöken finns utspridda över världen. Något svenskt deltagande är inte aktuellt, däremot deltar norska Telenor. Om försöken slår väl ut kan de resultera i kommersiella tjänster, då med 35 operatörer däribland Telia, med totalt 1,3 miljarder abonnenter.

Försöken kan innebära ett genombrott för NFC, en variant av RFID som passar särskilt bra att integrera i mobiltelefoner. Förutom betalning via kreditkort kan NFC även användas för småbetalningar av exempelvis biljetter, som då hamnar på mobilräkningen.

Därtill finns i Bluetoothstandarden numera en koppling som gör att två NFC- och Bluetoothbestyckade enheter kan skaka hand genom att hållas intill varandra, och därefter kan filer överföras mellan dem via Bluetooth. Detta parningsbeteende kan exempelvis användas för att överföra en bild från en mobil till en skrivare, eller för att utbyta visitkortsuppgifter mellan två mobiler.

Nokia hör till de mobiltillverkare som tror på NFC. Företaget bildade föreningen NFC Forum tillsammans med halvledarbolagen NXP (där NFC har sina rötter) och Sony redan 2004. Idag har föreningen över 140 medlemmar.

Nokia lanserade i januari världens första mobiltelefon med inbyggd NFC-funktion, och denna har använts i två av Nokia ledda försök med NFC-betalningar, utförda i Kina och Österrike. I synnerhet möjligheten att betala buss- eller tågbiljetter tror Nokia kommer att bli en storsäljare. I Sverige har kollektivtrafikbolaget Västtrafik i Västra Götaland anammat tekniken, medan Storstockholms Lokaltrafik valt en annan teknik.

Konsultföretaget ABI spår en veritabel boom för NFC i mobiler. I år tror visserligen analytikerna där att det kommer att säljas mindre än en miljon NFC-mobiler. Men om tre år är siffran uppe i 10 miljoner mobiler, och om fem år tror ABI att nära 300 miljoner mobiler ska säljas försedda med denna teknik.

Än så länge är det relativt kostsamt att införa NFC i en mobil eftersom det krävs en separat antenn, ett modem och ett diskret minne för säkerhetskritiska tillämpningar. Och kostnaden för detta ligger på samma nivå som Bluetooth gjorde när den tekniken började krypa in i mobiltelefoner, det vill säga kring 100-200 kronor. Enligt Jarkko Sevanto på Nokia kommer dock detta att förändras.

- NFC-modemet kan mycket väl integreras med Bluetooth i en nära framtid, och då blir extrakostnaden nästan försumbar, säger han. 

En egenskap som tilltalar mobiltillverkarna är att NFC för betalningar är en passiv teknik som inte drar någon ström från mobilens batteri. Energin som krävs för avläsningen kommer från betalningsterminalen. Det är enbart då två mobiler skakar hand med varandra för en kommande Bluetoothöverföring som NFC drar en smula ström från batteriet.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)