JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. HD i baksätet med Most150
Den fiberoptiska databussen Most, som transporterar multimedia i bilar, blir sex gånger snabbare i den nya generationen som klarar 150 Mbit/s. Det är tillräckligt för att både kunna överföra multikanalsstereo och video med HD-kvalitet.
 Amerikanska SMSC har börjat sampla kretsar för Most150 till utvalda kunder. Förutom att de är snabbare har de också högre funktionalitet än sina föregångare.

– Vi har lagt ned de hårdvaruberoende delarna i kretsen vilket gör kommunikationen mycket robustare, säger Laila Öhman-Denton på SMSC:s svenska kontor.
FAKTA: MOST

De första bilarna med Most25 kom år 2001. Idag finns det runt 50 bilmodeller med Most-system, alla europeiska. Japanska Toyota har också hakat på men valt den snabbare Most50, som är kopparbaserad, inte fiberoptisk. Än så länge står de amerikanska biltillverkarna utanför.

25 Mbit/s kan tyckas ganska väl tilltaget men i praktiken räcker det inte för att både överföra flerkanaligt stereoljud och digital video. Det blir däremot möjligt med Most150 som även den är optofiberbaserad.

Fiberoptiken gör bussen okänslig för elektromagnetiska störningar och väger mindre än motsvarande kopparkabel. En nackdel har varit priset och att många biltillverkare var tveksamma i början. Detta trots att man använde lysdioder och plastfiber istället för laserdioder och glasfiber för att hålla nere priset.
Image
Audi A4 använder Most


I Most25 kan hela nätet hänga sig om en av de maximalt 64 noderna får problem. I den nya generationen ska man slippa det problemet att en nod kan hänga hela bussen. Mostbussen kan skicka data som paket men det går också att sätta upp kretskopplade kanaler med dedicerad bandbredd.

I den nya standarden finns ytterligare två sätt att flytta data. Det är en isokron kanal och en speciell kanal för Ethernet. I den isokrona kanalen kan man tunnla data som har en annan klockhastighet än Mostbussen utan att ändra klockhastigheten på datakanalen. Det är användbart när man till exempel skickar ljud eller video med varierbar bithastighet.

Den dedicerade kanalen för Ethernettrafik har en kapacitet på upp till 148 Mbit/s och medför att IP-trafik kan skickas via Most-bussen utan att modifieras.

Ser andra alternativ
En som inte är lika säker på att biltillverkarna kommer att gå över till Most150 är Mikael Söderberg på konsultföretaget Mocean Labs i Göteborg. Företaget knäckte det monopol som SMSC tidigare hade på hårdvara till Mostbussen genom att ta fram en egen lösning för Most25. Den används numera av Xilinx och Analog Devices.

Att SMSC och Harman/Becker gått ut med ett pressmeddelande där de berättar att de tagit fram ett licensförfarande för datalänken i Mostprotokollet, den delen av protokollet som skyddas av patent och ligger utanför Moststandarden men är nödvändig att känna till för att kunna tillverka ett Mostgränssnitt, ger han inte mycket för.

– Det handlar mest om rökridåer, det är ett kontrollerat monopol där SMSC först ska nå break even innan de släpper specifikationen. För Most150 kanske det dröjer till år 2012 innan det sker. Och då är tekniken redan föråldrad.

Ethernet eller Firewire
Han pekar också på att de amerikanska biltillverkarna inte anammat bussen och enbart Toyota av de japanska. Most är i mångt och mycket en europeisk angelägenhet för biltillverkare som BMW, Audi, Mercedes och Volvo.

Mikael Söderberg har istället några andra alternativ som troligare val när man vill öka kapaciteten från 25 Mbit/s.

– Biltillverkarna kan välja Firewire IDB 1394 som också den är en fiberoptisk buss. Det kan bli någon variant av Ethernet eller något helt annat.

Firewire är visserligen på väg ut från konsumentmarkanden men bland annat Texas Instruments har lagt ned en hel del energi på fordonsvarianten.

Ethernet har den stora fördelen att det finns enormt mycket tillämpningar som i princip går att ta rätt av. Och så finns det redan ett speciellt protokoll för att skicka audio och video över Ethernet kallat Ethernet AVB.

– 150 Mbit/s är dessutom i underkant för de tillämpningar vi ser. Det finns tekniska möjligheter att göra en ekonomiskt konkurrenskraftig buss som klarar 300 Mbit/s.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)