– Vi är nummer ett på 17 av de 21 största segmenten inom test- och mätsektorn, säger Jay Alexander.
Men på oscilloskopmarknaden, som är det största segmentet och värt 1,2 miljarder dollar i fjol enligt analyshuset Prime Data, är företaget bara tvåa. Det har historiska orsaker. Området var länge försummat, men runt millennieskiftet fattade företaget ett strategiskt beslut om att ändra på det.
Agilent har idag en tämligen komplett produktportfölj med allt från enkla handhållna modeller till dyra värstingmodeller. Ingen familj är äldre än tre år och investeringen ser ut att betala sig.
– Vi har haft nästan dubbelt så hög tillväxt som Tektronix sedan 2002.
Siffrorna kommer från Prime Data och visar att Agilent haft lite drygt 16 procents tillväxt per år mellan 2002 och 2006 medan Tektronix ligger på 9 procent och LeCroy på 6 procent.
Hur stor marknadsandel företaget har idag vill dock Jay Alexander inte avslöja.
– Om tillväxttakten fortsätter som tidigare kommer vi att vara ifatt Tektronix inom fyra till fem år.
På den svenska marknaden har det gått särskilt bra för de dyrare modellerna.
– Vi har sett en god tillväxt i Sverige för oscilloskop med en bandbredd på 1 GHz och uppåt. Där har vi över 50 procent av marknaden, säger Michael Palmgren som är chef för det svenska kontoret.