Arbogabolaget Optoga, som säljer Seoul Semis lysdioder och utvecklar tillämpningar för dem både i egen regi och i samarbete med sina kunder, har stora förhoppningar kring P7:an. Enligt företagets vd Stefan Larsson passar den bra för exempelvis gatubelysning, strålkastare i bilar och tåg, eller andra tillämpningar där det krävs mycket ljus på liten yta.
- Vi lanserar inom kort en utvecklingssats där användaren kan laborera med 1, 3 eller 7 lysdioder av denna typ. Det ger 900, 2700 respektive drygt 6000 lumen på hexagonala kretskort med 35 x 35 mm till 80 x 80 mm storlek, säger han.
Han påpekar att lysdioderna är så energieffektiva att de trots de kompakta formaten får livslängd i paritet med övriga lysdioder. Den termiska resistansen är angiven till 3 grader C per W.
- Det innebär att om kretskortet som lysdioderna sitter på är 30 grader varmt så är dioderna 60 grader, vilket ger en livslängd kring 15 år, säger Stefan Larsson.
Genom smart drivelektronik kan de dimmas och användas även med lägre ström, med näst intill linjärt ljusutbyte. Lysdioderna matas med 3,3 till 4 V, och de moduler Optoga tar fram ska matas med 12 till 36 V, anpassat för bilindustrin alltså.
Dessa lysdioder har ett ganska kallt vitt ljus, med en ljustemperatur över 4500 K. De lämpar sig sålunda mer för utomhus- och strålkastarljus än för inomhusbruk där man vill ha en varmare ljusfärg. Enligt Stefan Larsson är versioner med lägre ljustemperatur, alltså varmare ljus, på gång inom samma familj. Dessa kommer dock inte att vara lika ljusstarka eller ha lika högt ljusutbyte per watt.