I och med köpet tar Autoliv över 115 anställda som jobbar inom konstruktion, tillverkning och försäljning av radarsensorer som dels används för att assistera bilförare i olika situationer, dels sitter i rena säkerhetslösningar. Enheten utvecklar idag radartekniker tillsammans med Daimler Benz. På kundlistan står även BMW och Chrysler, men också företag utanför bilindustrin.
Autolivs förhoppning är att övertagandet av Tycos radarsensorenhet ska göra koncernen till en av de största leverantörerna av radarprodukter till bilindustrin. Idag är Autoliv världsledande leverantör av krockkuddar och säkerhetsbälten.
– Detta strategiska förvärv är ännu ett belägg för våra satsningar inom aktiv bilsäkerhet. Förvärvet ger oss möjlighet att erbjuda kostnadseffektiva lösningar som tillgodoser bilköparnas ökande efterfrågan på nya bilsäkerhetssystem, säger Jan Carlson, vd och koncernchef på Autoliv i ett pressmeddelande.
Han menar att trenden mot mindre fordon med lägra bränsleförbrukning kommer att öka behovet och efterfrågan på system som göra att man kan undvika krockar. En bilköpare i framtiden ska inte behöva acceptera att mindre bilar inte är lika säkra som större, resonerar Autoliv.
– Efterfrågan kan också få en rejäl knuff av de nya krocktestprogrammen i Europa och USA, eftersom aktiva säkerhetssystem som krockradar kommer att höja bilarnas säkerhetsbetyg. I USA införs denna ändring redan under 2009, säger Jan Carlson.
Verksamheten som Autoliv tar över är belägen i amerikanska Lowell samt tyska Schweinfurt. Affären väntas vara avslutad i slutet av september.