JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Gaisler ska växa efter uppköp

I somras köptes göteborgska Gaisler Research, känt för sin mjuka Sparckärna Leon, upp av amerikanska Aeroflex. Nu siktar vd Per Danielsson på expansion, nyanställningar och att företaget ska ha sin första egna krets framme inom ett år.
Utvecklingsföretaget Gaisler Research har på ett par år gått från källarfirma till etablerad IP-leverantör. Företagets paradprodukt, processorkärnan Leon finns numera i ett 60-tal projekt, däribland sex GPS-chipset.

- Och för bara tre veckor sedan skrev jag kontrakt med en mobiltelefontillverkare. Men hela senaste året har varit mycket lyckosamt, berättar vd Per Danielsson.

Det var han som tillsammans med teknikchefen Jiri Gaisler och Sandi Habinc grundade företaget 2001. I somras fick de lön för mödan - då såldes hela bolaget till amerikanska Aeroflex för en icke offentliggjord summa pengar.

- Vi hade samarbetat i två år om en krets för en rymdtillämpning där vi stått för designen. När de sedan ville utöka samarbetet så slutade det med att de köpte oss, förklarar Danielsson bakgrunden.

Enligt honom ger affären möjlighet att utöka det idag 15 personer starka företaget, nu under namnet Aeroflex-Gaisler. Alla i personalen, inklusive ledningsgruppen, är kvar i företaget efter affären, och Per Danielsson har skrivit på som vd för ytterligare en tid framöver.

- Vi har en treårsplan att expandera och ska inom kort flytta in i nya, dubbelt så stora lokaler. Vi behöver anställa asicdesigners, mjukvarukonstruktörer och supportfolk, säger han.

Aeroflex är ett fabrikslöst halvledarbolag som har ungefär halva sin verksamhet inom rymd och försvar. Resten är en mix där företagets kompetens inom blandat analoga och digitala kretsar kommer till sin rätt. Bland annat gör man test- och mätutrustning till Nokia och för medicintekniska ändamål.

- Det är ungefär samma mix som vi har, kommenterar Danielsson.

Genom uppköpet får Gaisler inte bara större ekonomiska muskler för expansionen. Lika viktigt är att man får en professionell sälj- och marknadsföringsorganisation, något som hittills saknats.

- Jag har i princip inte åkt på några kundbesök. De som velat ha våra iP-block har fått maila eller ringa hit. Det kan såklart göras bättre, säger Per Danielsson.

Ett mål som företaget länge haft är att börja ta fram egna kretsar och inte bara leverera IP-block. Den visionen har i och med uppköpet kommit betydligt närmare verklighet.

- Inom ett år kan vi ha vår första egna komponent framme, säger Per Danielsson.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)