JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Smart däck ska öka säkerheten

Ett bildäck som i realtid mäter lufttryck, temperatur och belastning och via RFID skickar mätdata till bilens dator ska börja säljas av Pirelli år 2010. På längre sikt ska däcken även förses med mems-sensorer och informationen ska matas till broms- och antisladdsystemen.
Sensorer som larmar föraren om lufttrycket är för lågt i ett däck är inget nytt. Men i dagsläget är sådana sensorer tämligen stora, monterade antingen på fälgen eller i luftventilen. De drivs av inbyggda batterier och kommunicerar över radio, vanligen med proprietära protokoll på frekvenserna 433 MHz (i Europa) eller 315 MHz (i USA).

Italienska Pirelli har långt gångna planer på att ta konceptet ett par steg till. År 2010 lanserar däckjätten ett däck kallat Cyber Lean, med en elektronikkrets limmad direkt mot gummit på däckets insida. I kretsen finns sensorer för lufttryck och temperatur, och den kommunicerar med RFID-protokollet till mottagare i hjulhuset. I RFID-taggen finns även unika data om däckets tillverkning för att ge komplett spårbarhet tillbaka till tillverkaren. Alltihop drivs av en generator som alstrar ström utifrån däckets vibrationer.

Generationen därpå, kallad Cyber Tyre, byggs även en mems-sensor in i elektroniken. Den sensorn mäter vibrationer och ger i realtid data om däckets friktion och kontakt mot underlaget. Tanken är då också att återkoppla all information från däcken till styrsystemet så att ABS-bromsar och antisladdsystem (ESP) ska kunna kompensera för ojämnheter i marken och eventuella problem med däcken.






Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)