Då syftar Urban Fagerstedt på den totala omsättningen på global nivå. Inom mobilnätsegmentet, som Ericsson dominerar med en marknadsandel kring 40 procent, ligger däremot Huawei klart efter med en marknadsandel på runt 20 procent.
– Vi växer 45 procent per år totalt sett, och mobiltelefoninät är den del hos oss som växer snabbast. Där ligger vår tillväxttakt kring en dubbling varje år, och eftersom Ericssons utveckling är ”platt” så kanske vi snart kom mer ikapp där också, säger säger Urban Fagerstedt till realtid.se.
Det som främst ligger bakom Huaweis tillväxt inom mobilnätsdelen är teleoperatörernas önska att ha flera leverantörer att välja mellan (se länk).
Huawei hade en orderingång på 71 miljarder kronor år 2006, 104 miljarder år 2007 och i år räknar företaget med att den når upp i 149 miljarder. Den höga tillväxten kommer främst från export, då företaget påstås ha 70 procent av sin omsättning utanför Kinas gränser idagsläget.