JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Finanskrisen slår mot mobilförsäljningen

Nästa år kan mobilförsäljningen falla med mellan 4 och 27 procent, det första försäljningsraset på åtta år. Det spår analytiker i tidningen Financial Times.
Försäljningen av mobiltelefoner har ökat varje år sedan introduktionen med undantag av år 2001 då försäljningen minskade med 4 procent. Men nästa år räknar analytiker med ett ras på mellan 4 och 27 procent, enligt tidningen Financial Times. Hur stor nedgången blir beror på hur kraftiga svallvågorna blir efter finanskrisen.

Redan har försäljningen minskat i västeuropa och i andra västländer, där fler än tidigare väntar längre än vanligt med att köpa ny mobil i finansiella orostider. När inflationen nu väntas öka i utvecklingsländerna kan försäljningen bromsa in även där.

Analytikerna är dock oense om hur stort fallet blir. Andrew Griffin på Merrill Lynch tror att det blir i storleksordningen 5 procent jämfört med i år. Rod Hill på JP Morgan tror att en optimistisk prognos ligger kring 4 procent, men att tappet förmodligen blir större.

Vincent Rech på Société Generale konstaterar att mobilförsäljningen är tätt knutet till den globala tillväxten, som han menar nästa år kommer att landa kring 2,4 procent, vilket skulle medföra nolltillväxt för mobiltelefonerna. Men om den globala tillväxten stannar på noll tror han att mobilförsäljningen kan backa så mycket som 27 procent.

Financial TImes spår att Motorola och Sony Ericsson är de två tillverkare som kan ligga sämst till vid en nedgång på marknaden.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)