– För att kunna växa utan att våra kostnader ökat alltför mycket har vi under de senaste två åren tecknat distributionsavtal med lokala bolag som hanterar Japan, Korea, Kina, Taiwan och Asean. Nu har vi också ett avtal med ett av de ledande företagen för antenntester i USA. Resten av världen jobbar vi själva direkt mot, säger Mats Andersson som är vd på Bluetest.
Företaget har utvecklat en så kallad modväxlad testkammare som är ett billigare alternativ till de ekofria rum som används idag för att simulera fri rymd. Tekniken passar små antenner, bland annat den typen som används i mobiltelefoner.
Bluetests testkammare är cirka en kubikmeter stor med fasta antenner i tak och väggar. Dessutom finns rörliga metallplattor, så kallade modväxlare, som ändrar reflexerna. Testobjektet roteras ungefär som i en mikrovågsugn för att man ska få samma fädande miljö som förekommer i städer och inomhus.
– Vi har nu 25 kunder globalt inklusive åtta av de stora mobiltillverkarna, två av världens största mobiloperatörer, många antennföretag, fem universitet och många andra företag som satsar på trådlös kommunikation med produkter som använder små antenner, säger Mats Andersson.
Genom att samarbeta med MI Technology får Bluetest inte bara ett fotfäste på den nordamerikanska marknaden. MI Technology är också verksamt i Storbritannien, Italien och Indien.