- Satsningen ser med dagens utveckling ut som en fullt realistisk vision, säger hon i ett pressmeddelande.
Elbilar är en viktig del av visionen, och den har fått stöd av elbolaget Fortum som vill etablera en infrastruktur för laddning av elbilar och elhybrider. Hundra laddstationer ska sättas upp under nästa år, och de första fem - två på Norr Mälarstrand och tre vid Ropsten - finns redan på plats. I dagsläget består de i princip bara av ett avgiftsfritt eluttag och en parkeringsplats som är gratis för bilarna under de 5-8 timmar de tar att laddas. Men på sikt ska de utrustas med funktioner för elmätning och debitering.
- Vi tittar på olika betalningslösningar. Det kan bli via SMS, via kontokort eller med någon annan teknik, säger Fortums presschef Agneta Molinder.
Stockholms stad understryker att infrastrukturen, som ska hålla i decennier, kräver standarder för exempelvis sladdars och kontakers placering, hur laddarna ska se ut och vilka säkerhetskrav som ska gälla. Ambitionen från Fortum och Stockholms stad är att i dialog med andra aktörer skapa en sådan standard som kan bli vägledande för hela Europa.
Fortum kommer att utnyttja stolparna till sina egna bilar.
- Vi har 5-10 bilar av olika fabrikat idag, och vi köper in flera kontinuerligt, säger Molinder.
Hon uppskattar att det totalt i Sverige finns cirka 300 elbilar och laddhybrider som kan dra nytta av stolparna. Det är långt från företagets mål att hälften av den utbytbara fordonsparken i Sverige ska bestå av elbilar till år 2015. Men det är onekligen en start.