JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Batteristyrning centralt för GM

Amerikanska General Motors startar egen tillverkning av batteripaket för att tillgodose behovet för sina framtida elbilar. Motiveringen är att batteristyrningen är lika central för elbilar som förbränningsmotorerna är för dagens fordon.
Elhybridbilen Chevrolet Volt, krisdrabbade biljätten General Motors framtidshopp, kan köra uppemot 60 km på en laddning av de hundratals hopkopplade litiumjoncellerna som tillsammans har en kapacitet på 16 kWh. GM köper idag cellerna av två företag och låter två andra företag bygga samman dem till batteripaket, kompletta med elektronik för styrning och övervakning av laddning och urladdning.

Framöver ska dock GM sätta ihop batteripaketen i egen regi. En fabrik för ändamålet ska byggas i Michigan. Därtill ska företaget bygga ett nytt 3000 kvadratmeters utvecklingslabb och anställa ett par hundra batteriutvecklare.

– Konstruktion, utveckling och produktion av avancerade batterier måste bli en kärnkompetens hos GM, och vi bygger snabbt ut vår kapacitet och våra resurser för att stödja den utvecklingen, säger GMs vd Rick Wagoner i ett pressmeddelande.

Ett av de viktigaste områdena för labbet blir att utöka batteripaketens livslängd. Batteriet i Volt ska klara bilens livslängd, beräknad till 8–10 år, utan att behöva bytas. Men dit har man nått enbart genom att använda ett dubbelt så stort batteripaket som behövs för driften – det räcker med 8 kWh för att klara räckvidden på 60 km. Framöver hoppas bolaget klara samma räckvidd med färre battericeller, skriver tidningen Technology Review.

– Beslutet att göra egna batterier liknar på många sätt GMs beslut att göra egna motorer – tekniken är livsnödvändig för företagets framtida framgångar, säger Bob Kruse, GMs chef för teknikutveckling i Nordamerika, till Technology Review.

Att rekrytera batteriingenjörer blir dock inte så lätt – dem är det ont om i USA. GM sponsrar ett batteriingenjörsprogram på University of Michigan sedan 2007, men det dröjer innan några ingenjörer examineras därifrån.

Själva litiumjoncellerna har GM dock inga planer på att tillverka i egen regi, där litar man på sina leverantörer – koreanska LG Chem och amerikanska A123 – även framöver.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)