"På lång sikt ser marknaden för inbyggda system positiv ut, men den ekonomiska tillbakagången och de ostadiga omständigheterna gör förutsägelser till en utmaning. Marknaden för inbyggda system kommer sannolikt att påverkas under 2009" skriver företaget i sin rapport.
Annars är det mesta uppåt. Omsättningen på helåret ökade med 29 procent till 818 miljoner norska kronor, och det fjärde kvartalet var företagets bästa genom historien, med en omsättning på nära 250 miljoner norska kronor. Vinsten på helåret ökade till 56 miljoner norska kronor, vilket ger en för branschen mycket god vinstmarginal på 14 procent.
Ett skäl till konjunkturtåligheten är att företaget har en så spridd kundbas, hyggligt jämnt fördelat på offshore, telekom, industri och försvar. Det gör att man är inblandad i många projekt, inte minst offentligt finansierade, som sträcker sig över betydligt längre tid än en konjunkturcykel.
Även geografiskt är bolaget numera mer spritt än tidigare då Norge och Sverige dominerat totalt. Numera står Danmark för en fjärdedel av intäkterna, och är faktiskt det land där företaget växer snabbast. Även Tyskland börjar efter flera års ansträngningar synas ordentligt i rapporterna och står för 5 procent av omsättningen. För Stockholmskontoret är det säkert inte heller negativt att Sverige faktiskt är aningen större än Norge räknat både i omsättning och antal anställda.
Företaget själv framhåller gärna mixen mellan konsulttjänster, produkter och det något luddiga begreppet "lösningar" som hemligheten bakom framgångarna. Av dessa tre affärsområden står lösningar för nära hälften, medan produktförsäljningen står för knappt en tiondel av omsättningen.
Med ordet lösningar menar Data Respons sådant utvecklingsarbete som bygger på en blandning av standard- och specialutvecklade produkter inom både hårdvara och mjukvara, parat med egen utveckling. Helst vlll man bli så strategisk partner att man är med kunden hela vägen från specifikation över utveckling och leverans in i nästa generation produkter, och i flera fall har bolaget den typen av relation med sina kunder.