JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Sony Ericsson sparkar ytterligare 2000
Gårdagens kvartalsrapport från Nokia (länk) var förvisso blytung, men aktien steg då företaget menade att botten nu var nådd. I dagens lika grå kvartalsrapport från Sony Ericsson - minus 36 procent i försäljningen - är det svårare att hitta några ljuspunkter. Möjligen skulle det vara att företaget lyckats behålla snittpriset per mobil på en hög nivå.
Sony Ericsson sålde bara 14,5 miljoner mobiler under första kvartalet, att jämföra med 22 miljoner motsvarande kvartal i fjol. Försäljningen minskade från 2,7 till 1,7 miljarder euro, och förlusten före skatt uppgick till 370 miljoner euro.

Marknadsandelen har sjunkit ytterligare, till omkring sex procent, ner från åtta procent under fjärde kvartalet ifjol. En orsak är att Sony Ericsson inte har rabatterat sina mobiler lika hårt som konkurrenterna. Det har å andra sidan fört med sig att företaget idag får in 120 euro per mobil, nära dubbelt så mycket som Nokia som i snitt sålde sina mobiler för 65 euro under kvartalet.

Nu sjösätter Sony Ericsson ett nytt sparprogram. Ytterligare 2000 personer ska bort från företaget, utöver de 2000 som redan är på väg bort. Det nya sparprogrammet väntas kosta 200 miljoner euro. Det tidigare sparprogrammet väntades från början kosta 300 miljoner euro, men har hittills bara kostat 187 miljoner.

- Vi anpassar vår verksamhet till den nya marknadssituationen, med målet att få bolaget vinstgivande så fort som möjligt. Målet med de nya sparprogrammen är att få ner driftskostnaderna med 400 miljoner euro vid mitten av 2010, säger vd Dick Komiyama i ett pressmeddelande.

400 miljoner euro lägre kostnader skulle under första kvartalet nätt och jämnt täcka underskottet från verksamheten, som då backade 369 miljoner euro.

Komiyama nämner ingenting om att botten skulle vara nådd - företaget ger över huvud taget ingen säljprognos för året, däremot spår man att den totala marknaden går ned med minst 10 procent i år.

Någon satsning på den av Google stödda plattformen Android nämns inte heller.

Framtidshoppet som framhävs är konceptet "Entertainment Unlimited" där företagets framstående position inom musik, foto, spel och tillhörande tjänster förhoppningsvis ska tilltala konsumenterna. På mässan Mobile World visade företaget upp den första mobilen specialgjord för konceptet, kallad Idou (länk).
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)