Det är femte kvartalet i rad som Idea rapporterar minskad försäljning, och bara ett enda kvartal av de tio senaste har visat en ökning jämfört med föregående kvartal. Enda ljuspunkten i rapporten var att orderinflödet ökade jämfört med försäljningen så att "book-to-bill" nådde nära 1.
– Nedgången speglar den globala ekonomiska inbromsningen, och bekräftar att 2009 inte följer mönstret från tidigare år, säger Adam Fletcher, Ideas vice ordförande, i ett pressmeddelande.
Och han tror inte på någon snar bättring.
– Vi tror att vi nu går in i en period när nedgången bromsas upp och industrin stabiliseras under årets andra halva. Jag misstänker att vi kommer att studsa fram längs botten av den här lågkonjunkturen, och det är osannolikt att vi kommer att få se någon återgång till stabil tillväxt förrän vid denna tid nästa år, fortsätter han.
Sedan toppnoteringen under första kvartalet 2007, då Europas distributörer omsatte drygt 1,7 miljarder euro, har marknaden minskat med nära 40 procent till knappt 1,1 miljarder euro. Tyskland, den överlägset största enskilda marknaden i Europa, har drabbats värst, tillsammans med Italien.
Den nordiska marknaden har inte gått ner lika mycket, vilket gjort att Norden numera är i samma storleksordning som Italien och Frankrike vad gäller komponentförsäljning.
Ideas statistik grundar sig på siffror från över 100 distributörer över hela Europa, som representerar 73 procent av den totala distributörsmarknaden. Från svensk sida är det IM-föreningen som samlar och rapporterar in uppgifter.