Anläggningens chef Eva Fontes berättar för tidningen att man kommer att kunna testa batteripaket upp till 600 V. I dagsläget klarar man bara enskilda moduler upp till 80 V.
Ny Teknik spår en god tillväxt för verksamheten då man menar att bristen på batteriexperter är stor, inte minst då behoven nu växer från fordonstillverkare som utvecklar el- och hybridbilar.
Batterikompetensen har sina rötter hos Foa, Försvarets Forskningsanstalt, som drog igång sådan verksamhet på 1950-talet och sedermera sålde den till brittiska Sagentia, som i sin tur sålde den vidare till svenska Catella. Ifjol omsatte Sagentia Catella 13,6 miljoner kronor. Konsultsidan står för drygt hälften av verksamheten och testsidan för resten. Förutom batterier har bolaget även kompetens inom superkondensatorer och bränsleceller.
Intertek, som är ett av världens största provningsföretag, har även mindre batteritestlabb i Storbritannien, USA och Asien.