Samsung är därmed på god väg att slå sin egen säljprognos på 200 miljoner sålda mobiler i år. Ifjol sålde man 197 miljoner. Var femte Samsungmobil är i år försedd med pekskärm, upp från 5 procent i fjol. Försäljningen under tredje kvartalet på 60 miljoner mobiler var ett rekord för företaget, och innebar också att ett annat företag än Nokia för första gången nådde en marknadsandel över 20 procent.
Sony Ericsson går motsatt väg. Försäljningen på 14 miljoner mobiler under tredje kvartalet var ett tapp på 45 procent jämfört med fjolåret, och marknadsandelen är nu nere i 4,9 procent. Företaget behåller dock sin position som marknadsfyra, då Motorola tappade ännu mer, 46,4 procent, till en marknadsandel på 4,7 procent. Strategy Analytics hyser dock optimism för Sony Ericsson och tror att besparingsåtgärderna på företaget, parat med en rad lovande nya modeller, kan göra att bolaget åter visar vinst inom ett år.
Den obestridde marknadsledaren Nokia tappade 8 procent av volymen, och en procentenhets marknadsandel till 37,8 procent. Mer anmärkningsvärt är att Nokia rapporterade en nedgång i intäkterna på 20 procent. Företaget har enligt IDC lidit svårt av såväl prispress som komponentbrist. Även i det viktiga segmentet smartmobiler tappar Nokia andelar, främst till Apples Iphone och Rims Blackberry. Enligt Strategy Analytics beror även detta delvis på komponentbrist. USA-marknaden är alltjämt ett problem för Nokia, skriver IDC.