– I en tid av ekonomisk oro, när människor lade mindre pengar än tidigare på mat och bostäder, är det överraskande att se konsumenter använda en så stor andel av sina pengar till att köpa nya konsumentelektronikprodukter, säger Isupplis vd Derek Lidow i ett pressmeddelande.
Han menar att siffrorna inte indikerar en större inkomstspridning, utan en förändring i konsumentbeteende. Elektronikprodukter har enligt Isuppli ersatt andra sällanköpsvaror och -tjänster, som smycken, semesterresor och restaurangbesök. Och Derek Lidow tror att denna trend kommer att fortsätta när världsekonomin nu gradvis förbättras. Vilket förstås gynnar elektronikindustrin i stort.
– Att konsumenter värderar elektronikprodukter så högt är mycket positivt för den globala teknikindustrin och borde vara en källa till optimism under många år framöver, menar han.
Isuppli förutspår därför att marknaden för konsumentelektronik kommer att öka med 3,2 procent i år, och ytterligare 7,8 procent nästa år. Segmentet trådlös kommunikation kommer med smartmobilernas draghjälp att öka med 10,8 procent i år och 13,1 procent nästa år. Och pc-industrin kommer att öka med nära 8 procent både i år och nästa.
Isuppli pekar ut semesterresor som den stora förloraren när elektronikinköp prioriteras allt högre.
– Istället för att lägga pengar på resor stannar folk hemma på sin semester i allt större utsträckning. Och för att göra semestern roligare köper de allt mer underhållningsprodukter, som exempelvis LCD-tv, säger Lidow.