– Världen har förändrats sedan den globala finanskrisen, och det måste Toshiba också göra, säger företagets vd Norio Sasaki till nyhetsbyrån AP.
Ambitionen är förstås att investeringarna ska öka omsättningen - framför allt utanför Japan - och öka vinsten. Vinsten ska fyrfaldigas och nå nära 5 miljarder dollar om tre år, samtidigt som försäljningen ska ökas med 25 procent till 86 miljarder dollar.
Bland de stora investeringarna märks en ny fabrik för flashminnen i centrala Japan som ska börja byggas i sommar och stå färdig nästa vår. Fabriksplanerna fanns tidigare, men lades på is i och med finanskrisen. Toshiba är redan världens näst största producent av Nand-flash.
Inom energiområdet räknar Toshiba - i kärnkraftssammanhang mer känt genom sitt dotterbolag Westinghouse - att få beställningar på 39 kärnkraftverk världen över fram till 2015. Därtill har man fått order på tre enorma solenergianläggningar i Japan och ska där även utrusta 10 000 bostäder med solenergisystem.