JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Farnell vill dubbla i Sverige

Distributören Farnell tänker fördubbla personalstyrkan i Sverige och hoppas därmed fördubbla även omsättningen här i landet. Den egna sociala mediesajten Element 14 är en viktig del i strategin.
Farnell har gått framåt de senaste åren, och ökade omsättningen även i fjol då många andra distributörer minskade sin försäljning. Hittills har katalogförsäljning varit huvudverksamhet, men nu ska såväl direktförsäljningen som satsningen på sociala medier öka.

Två nya kontor ska öppnas, i Stockholm och Göteborg. Hittills har Malmö varit enda plats i landet där Farnell haft anställd personal. Totalt ska sex personer rekryteras – utesäljare, innesäljare och marknadsförare – vilket gör att företaget fördubblar sin personalstyrka i Sverige. Ambitionen är att dessa ska vara på plats inom ett par månader.

– Farnells nya mål är att fördubbla omsättningen, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Lyckas man blir företaget sannolikt den sjätte största komponentdistributören i Sverige. Idag ligger bolaget kring tionde plats.

En viktig del i företagets erbjudande är det sociala medium som går under namnet Element 14 (www.element-14.com). Här finns bland annat möjlighet att nätverka med konstruktörer över hela världen, att få råd från komponenttillverkarnas experter och få tillgång till tester av nya produkter utan kostnad.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)