Succé för svensk tågteknik
När den schweiziska järnvägen gör sin största tågbeställning någonsin – 59 tåg värda 1,3 miljarder euro – är det en stor framgång för Bombardiers verksamhet i Västerås, som ska tillverka drivsystem och motorer.För svensk del är denna tågorder speciellt intressant eftersom drivsystem och motorer är utvecklade av Bombardier i Västerås, där också produktionen av dessa delar kommer att ta plats framöver. De nya tågen ska också använda permanentmagnetmotorer, vilket också är en fjäder i hatten för svensk del.
– Särskilt spännande är att PM-motorn kommer till kommersiellt bruk, då denna har utvecklats och långtidsprovats i det svenska forskningsprogrammet Gröna Tåget/Regina 25. Detta är ett bra exempel på hur svensk forskning och utveckling leder till globalt attraktiva produkter som stärker järnvägens långsiktigt fortsatta konkurrenskraft, säger Klas Wåhlberg, vd för Bombardier Sverige, i ett pressmeddelande.
Permanentmagnetmotorer har mindre förluster än traditionella tågmotorer. Därmed kan tekniken användas för att göra mindre och lättare motorer, alternativt kraftfullare vid samma volym.
De första tågen ska levereras nästa år, medan alla 59 ska vara levererade mot slutet av 2019. Den färska ordern innefattar också en option på över 100 tåg till.