JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Elektroniken oskyldig till skenande Toyota
En statlig amerikansk undersökning har inte funnit några belägg för att felaktig elektronik skulle ligga bakom problemen med plötsligt accelererande bilar från Toyota. I många fall har problemet varit så trivialt som att föraren tryckt på gasen i stället för på bromsen.
Toyota har återkallat 9,5 miljoner bilar och lastbilar – varav 50 000 i Sverige – sedan problemet med plötsligt skenande fordon började uppmärksammas i oktober ifjol. Tidigt beskylldes elektroniksystemen för felen, något som Toyota dock själv förnekat (länk) efter att ha inspekterat över 4 000 bilar och inte funnit något fel i elektroniken, styrenheten för denna eller tillhörande hård- eller mjukvara. Istället menar Toyota att problemen har berott på att golvmattan i bilen kunnat kilas fast och att gaspedalen inte tillräckligt snabbt gått tillbaks från nedtryckt läge.

Nu ger en amerikansk statlig utredning Toyota rätt, skriver nyhetsbyrån AP. Trafiksäkerhetsverket NHTSA har i samarbete med Nasa undersökt så kallade svarta lådor på 58 fordon som rapporterats för plötslig acceleration.

I 35 av de 58 fallen tryckte föraren aldrig på bromsen. I ungefär hälften av dessa 35 fall var gaspedalen nedtryckt precis före kraschen, vilket indikerar att föraren snarare tryckte på gasen än på bromsen.

I 14 av de 58 fallen var bromspedalen delvis nedtryckt. I ett fall hade bromspedalen fastnat, och i ett fall var både bromsen och gasen helt nedtryckta. I övriga fallen fanns inte tillräckligt med data för att några slutsatser skulle kunna dras.

Slutsatserna är en liten del i en större utredning om skenande Toyotabilar som ska presenteras senare i höst.

För Toyota har rapporterna om de skenande bilarna varit en dyr historia. Utöver återkallandet av miljontals bilar har man bland annat betalat 16,4 miljoner dollar i böter för att man inte tillräckligt snabbt uppmärksammat problemen. Man har dock aldrig skyllt på några förare, vilket säkerligen har PR-mässiga orsaker. Företaget har också lagt sig vinn om att visa hur mycket man samarbetar med NHTSA och andra utredare.

De "svarta lådorna" är utrustningar som Toyota försett vissa av sina bilar med i experimentsyfte. De har aldrig varit tänkta att användas i haveriutredningar, utan för att samla information för internt utvecklingsarbete. Det minskar värdet av denna utredning i de rättsfall som pågår i USA kring olyckorna.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)