JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Mörkare för DRAM - igen

För precis ett år sedan kunde världens DRAM-tillverkare rapportera vinst för första gången på tre år. Men nu väntas återigen ett rejält dropp i försäljningen, efter ett fantastiskt 2010. Detta trots att smartmobiler och läsplattor väntas segla upp som potentiella DRAM-slukare.
DRAM-industrin går som en jojo – fast det har varit mer ner än upp på senare år. I fjol var dock tongångarna positiva för första gången på länge. Efter tre förlusttyngda år blev tillväxten hela 77 procent, enligt analysföretaget Isuppli.

Men nu börjar det alltså återigen ryktas om åtstramningar. En försäljningsminskning på närmare 12 procent väntas, enligt Isuppli, som tror att årets resultat slutar på 35,5 miljarder dollar jämfört med fjolårets toppnotering på dryga 40 miljarder dollar.

Anledningen är klassisk. Det produceras helt enkelt fler kretsar än vad som krävs. Priset sjunker således och vissa minnestyper har redan börjat reas ut till halva priset, enligt Isuppli.

Detta sätter press på DRAM-industrin men kommer sannolikt även påverka konsumenterna positivt eftersom minnesinnehållet i de datorer som skeppas under 2011 kommer att öka radikalt, menar Isuppli. Samtidigt menar analysfirma att konsumenterna kan förvänta sig att DRAM-tillverkarna allt mer övergår till att producera nyare DDR3-moduler, vilket ökar prestanda och minskar effektförbrukningen jämfört med äldre DDR2-minnen. Så gott som alla nya pc får DDR3, medan DDR2 får nöja sig med en plats i konsumentelektronik som teveapparater.

Hittills har pc:n varit den största DRAM-slukaren men i år sker en förändring, hävdar Isuppli. Istället är det smartmobiler och läsplattor som tillsammans står som största konsument under 2011. Bara i år väntas 57 miljoner läsplattor skeppas, till skillnad mot 16 miljoner i fjol. Samtidigt spås smartmobiler sluka 62 procent fler minnen i år än i fjol, hävdar Isuppli, som därmed drar slutsatsen att DRAM-tillverkare som är starka på mobilminnen kommer att få ett försprång gentemot andra.
 

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)