Hiphopstjärna ska öka Intels kreativitet
Halvledarjätten Intel har rekryterat William James Adams, mer känd som Will.i.am, frontfigur i gruppen Black Eyed Peas, som ansvarig för kreativ innovation.Will.i.am ska, enligt nyhetsbrevet Digital Trends, arbeta med bärbara datorer, smartmobiler och surfplattor, inom ramen för en kampanj som Intel kallar ”computer continuum”. Tanken är förstås att musikstjärnan ska öka underhållningsfaktorn i varumärket och i kommande produkter.
– Jag använder processorer och datorer i nästan allt jag gör, och när jag ser en Intelkrets så tänker jag på alla kreativa sinnen som varit inblandade, och som hjälper mig att förstärka min egen kreativitet, citeras han från gårdagens presskonferens.
Att det är ungdomen som ska attraheras med hjälp av Will.i.am är Intel helt öppen med.
– Det är avgörande att Intel och våra innovationer visas upp för den globala ungdomskulturen som tar till sig nya produkter och nya former av kommunikation och underhållning, sa Debora Conrad, Intels marknadsdirektör.
Noteras kan att Will.i.am även deltagit i utformningen av robottävlingen First Robotics Competition, en variant av First Lego League för aningen äldre ungdomar.