I somras lanserade Comfort Audio en helt ny hörselprodukt: världens första digitala minimottagare. Nu intar det digitala hörselhjälpmedlet USA och Kanada. Samtidigt utser Halmstads näringsliv Comfort Audio till Årets Innovationsföretag 2011.
Halmstadsföretaget Comfort Audio har överösts av beröm sedan företaget lanserade sin digital minimottagare för hörapparater som endast väger ett gram och ger renare och klarare ljud. Tidigare i november utsågs företaget bland annat till Årets Innovationsföretag 2011, när Halmstad Näringsliv hade sin årliga gala. Och i samband med att den nya plattformen lanserades i USA belönades Comfort Audio med ett av branschens mest prestigefyllda pris: Best New Product vid mässan AudiologyNow i Chicago. Företaget fick även första pris under Embedded Conference Scandinavia.
Hittills har företaget fått fäste i Europa, och till viss del USA. Nu står Kanadas på tur efter ett möte med landets trettio främsta specialpedagoger inom skola.
– Den kanadensiska marknaden har en fantastisk potential. Omsorgen om barn och ungdomar i skolan är stor. Responsen på Comfort Audios produkter med dess unika ljudkvalitet var fantastisk bland specialpedagogerna. Vi finns nu på ytterligare en marknad som ser det stora värdet av att erbjuda hörselprodukter för barn och ungdomar med nedsatt hörsel. Etableringen av produkterna i Kanada är ytterligare ett steg i vår offensiva internationaliseringsplan, säger Mats Dörring, vd Comfort Audio, i ett pressmeddelande.
Företaget omsatte drygt 118 miljoner kronor i fjol. I år räknar man med att nå 130 miljoner för att nästa år ligga på 150 miljoner kronor. Målet är att nå ut brett i världen och att dubbla omsättningen inom de närmaste åren.