Just nu rullar över 3 000 bilar som kontinuerligt samlar in data och video om hur förarna beter sig på amerikanska vägar. Svenska Safers uppgift blir att analysera informationen.
– Det är unikt att ett svenskt forskarlag får tillgång till sådana exklusiva data. Genom dem får vi tillgång till information om vad som föregår en krock, incident eller så kallad nära-krock. Vi kommer att få fram vilka riskfyllda beteenden som orsakar olyckor vid distraktion, säger Trent Victor på Volvo, som är forskningsledare inom förarbeteende inom Safer.
– Resultaten kommer att påverka hur man utformar tekniken i bilar, inklusive mobiltelefoner, och hur aktiva säkerhetssystem bör utformas, tillägger han.
Amerikanska SHRP2 är den största studie om förarbeteende som någonsin genomförts. I Safers uppdrag ingår exempelvis att förstå hur bilföraren bör använda mobiltelefonen eller byta radiokanal. Vissa handgrepp är farligare än andra.
– Fokus i studien ligger alltså på hur aktiviteten utförs och inte vad som utförs. Exempelvis kan man byta radiokanal på ett mer eller mindre riskfyllt sätt, säger Trent Victor.
I projektet deltar Chalmers, VTI, AB Volvo och Volvo Personvagnar. Projektet är på totalt tre år, men hittills har enbart första fasen, motsvarande ett år, beviljats.