JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Ericssons Belair-köp lönade sig direkt
I våras köpte Ericsson kanadensiska Belair och produkterna därifrån är redan centrala i tre viktiga order som Ericsson fått under hösten. Elektroniktidningen har talat med Ericssons marknadschef för wifi. Hon följde med Belair-köpet.
Sheila Burpee Duncan, Ericsson wifi
Sheila
Burpee Duncan
– På Belair sålde vi "wifi-lösningar”. Med Ericsson kan vi bygga heterogena nät, vilket är vad mobiloperatörerna vill ha – de vill inte längre driva två separata nätverk, säger Ericsson wifi-chef .

Belair köptes så sent som i april, men enligt Sheila Burpee Duncan har det redan öppnat dörrar för affärer.

– Vi har annonserat tre nya kunder som alla reflekterar det värde som Ericsson tillförde till Belair.

Hon syftar på tre affärer sedan september.  Ericsson vann ett partnerskap med colombianska Azteca för bredband till 397 kommuner, där lösningen inkluderar wifibasstationer. Amerikanska Comcast har beslutat om en kraftfull wifi-utbyggnad – med Ericssonprodukter – av sitt kabelnät på USA:s västkust. Och RIL – den enda landsomfattande indiska operatören – ska integrera Ericssons wifi-teknik i sitt 4G-nät.

WIFI I MOBILNÄTEN
Wifi används redan idag för att avlasta de klena mobilnäten när användarna tynger ner dem med framför allt videodata. Problemet är att wifi och mobilnät är separata infrastrukturer.

Nu lanseras en ny generation produkter där de två är integrerade. Det blir därmed enklare att samordna nätresurser och implementera av användarpolicys.

På klientsidan stöds utvecklingen av nya standarder som Passpoint som skickar användarens SIM-identitet automatiskt över wifigränssnittet.

På infrastruktursidan håller sig svenska Ericsson väl framme. Företagets paketlösning går under namnet Hetnet.

I april förstärkte Ericsson wifi-sidan av Hetnet med inköpet av kanadensiska Belair. Med det köpet fick Ericsson bland annat MIMO-wifibassationer med stor räckvidd plus en liten men viktig egenskap – de är lättmonterade vilket gillas av bland annat kabeloperatörer som vill expandera till wifi.
– I egenskap av ex-Belair-anställd kan jag säga att det är en spännande utveckling som skett. Det här visar styrkan i att ha en kombinerad lösning att erbjuda.

– I lilla hundramannaföretaget Belair hade vi inte alls tillgång till den omfattande samlade kunskap som finns inom Ericsson.

Tidigare idag annonserade Ericsson en ny produkt – en heterogen täckningslösning för arenor där avlastningen till Belairs wifiprodukter har en viktig roll. Accesspunkten i lösningen, och wifi-controllern, kommer från Belair.

Att radiotäcka en ivrigt mobilfacebookande arenapublik är ett mästarprov för sömlöst integrerad wifi och mobilnät. Arenan är ett som ett samhälle kompaktifierat till miniatyrformat.

– Det är ett nyckelscenario, säger Sheila Burpee Duncan.

Belairs accesspunkt strålar i en vinkel på 40 grader för att kunna peka ut små sektioner i den skålform som läktaren utgör.

– Vår hårdvara är konstruerad för motverka interferens mellan accesspunkterna i den skålen.

Tekniken som gör detta finns i mjukvara. Enligt  Sheila Burpee Duncan har Ericsson gjort tester son visar att produkterna är 63 procent effektivare på att motverka interferenser i nedlänken än konkurrenterna och 45 procent effektivare i upplänken.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)