De kommer bara att vila fem timmar per dygn då de laddas konduktivt vid bussterminalen. Resten av den långa arbetsdagen på 17 timmar laddas de induktivt under 10 minuter vid ändhållplatserna.
Den induktiva laddningen sker med hjälp av plattor som är nedgrävda i marken. När bussarna står över plattorna sänker förarna ned mottagarplattan så att avståndet endast är 4 centimeter.
Enligt projektkonsortiet MBK Arup Sustainable Projects blir det en tuff utmaning att ersätta dagens dieseldrivna bussar med så långa arbetsdagar. (Länk)
Projektet är ett samarbete mellan den europeiska delen av japanska Mitsui-koncernen och det brittiska ingenjörsbolaget Arup.
Bussarna har byggts av den brittiska busstillverkaren Wrightbus och trafiken sköts av Arriva.
Liknande system finns i Turin och Genua i Italien, Utrecht i Nederländerna och i Mannheim i Tyskland.
I Mannheim testar Scania sin induktionsteknik i ett projekt tillsammans med Bombardier. Scania har tillsammans med Södertälje kommun planer på att bygga en teststräcka med induktiv laddning under färd med nedgrävda strömspår i vägbanan. (Länk till Elektroniktidningens artikel).
Läs också Elektroniktidningens artikel om Volvos snabbladdade elbussprojekt ElectriCity. (Länk)
Här är en skiss på hur Milton Keynes-bussarna fungerar.