Elbussar - först i Umeå, snart i Göteborg
I dagarna får Umeåföretaget Hybricon Bus Systems sin första egenkonstruerade snabbladdade elbus levererad från fabriken. Samtidigt kommer detaljer om Volvokoncernens elbussamarbete med Göteborgs stad.Nu ska Umeå få en helt ny elbuss som kan snabbladdas med 300 kW - och så småningom med upp till 1 MW om man ska tro konstruktören Boh Westerlund på Hybricon Bus Systems AB.
Elektroniktidningen har en intervju med Boh Westerlund i juniutgåvan, som kommer ut denna vecka. Intervjun kommer att publiceras på nätet på torsdag den 20 juni.
Näst i tur att få snabbladdande helektriska bussar är Göteborg. Där ska en ordinarie linje gå mellan Johanneberg Science Park vid Chalmers och Lindholm Science Park på Hisingen.
Men linjen öppnas inte för ordinarie trafik förrän 2015. Fram till dess ska laddstationer byggas, bussar testas, affärsmodeller utmejslas, trafikledningssystem provas, energiförsörjningen säkras och säkerhetskoncepten utvecklas.
Vid en presskonferens klockan 12 i dag i Göteborg presenterar Volvokoncernens vd Olof Persson, kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén och Västra Götalandsregionens ordförande Gert-Inge Andersson det nya projektet som går under namnet Electric City.
Electric City är ett samarbete mellan Volvo AB, Energimyndigheten, Västra Götalandsregioen, Göteborgs Stad, Göteborgs Energi, Västtrafik, Lindholmen Science Park och Johanneberg Science Park.
Volvo har sedan tidigare tagit fram hybridbussar men detta ska vara en ren laddbuss. Volvo har erfarenhet från sitt samarbete med den kinesiska busstillverkaren Sunwin, som lanserade sina snabbladdningsbussar på bred front vid världsutställningen i Shanghai 2010.
Undertecknad reporter var på plats och kunde med egna ögon se hur Sunwin-bussarna vid varje hållplats skickade upp sin strömavtagare mot strömskenan vid hållplatsen och laddade superkondensatorerna precis så länge som det tog att släppa av passagerare och fylla på med nya.
Vid ändhållplatserna kunde bussarna snabbladda ytterligare några minuter.