JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. 48 miljoner till de tysta bussarna i Göteborg

Energimyndigheten går in med 48 miljoner kronor i Volvos 200-miljonersprojekt Electricity i Göteborg där helektriska bussar ljudlöst ska rulla fram i kollektivtrafiken från 2015.
Electricity-projektet lanserades i somras men först nu börjar pusslet med finansieringen att  falla på plats. (Bilden är från lanseringen i juni 2013)

Energiminister Anna-Karin Hatt, Volvos koncernchef Olof Persson och Energimyndighetens generaldirektör Erik Brandsma släppte nyheten om det statliga finansieringsbidraget i går, i en debattartikel i Göteborgs Posten och i dag kom det officiella pressmeddelandet om 48 miljoner från Energimyndigheten.

- Electricity-projektet ska ses som en testarena för ny teknik och nya tjänster som kan förändra kollektivtrafiken samt bidra till framtida stadsplanering, skriver Energimyndigheten i sitt pressmeddelande.

Sedan en tid tillbaka testas en plug-in-hybridbuss på linje 60 i Göteborg, också den delfinansierad av Energimyndigheten.

Nästa steg är de helt elektriska bussarna som har ett större batteri som laddas på ändstationerna.

Den föreslagna linjen ska gå från Lindholmen Science Park på Hisingen över centrala Göteborg till Johanneberg Science Park i Chalmersområdet.

Busslinjen kommer att trafikeras med sju specialtillverkade plug-in-bussar och tre nyutvecklade och fullt ut elektrifierade prototypbussar. Den totala budgeten för deletappen ligger på mer än 200 miljoner kronor.

- Projektet kring Electricity i Göteborg handlar inte bara om bussarna och vilket drivmedel de använder, utan om helheten och kollektivtrafikens roll i samhällsutvecklingen. Det handlar om passagerarna och infrastrukturen och om smartare busshållplatser och hur eldrivna bussar kan spela en viktig roll för en hållbar stadsplanering, skriver Anna-Karin Hatt, Olof Persson och Erik Brandsma i sin debattartikel i GP.

Parter som deltar i projektet är Volvo AB, Johanneberg Science Park, Lindholmen Science Park, Västra Götalandsregionen samt Göteborgs stad.

Fakta om elbussar


En hybridbuss, är en buss som använder både en förbränningsmotor och en eller flera elmaskiner som kraftkälla och generator samt ett batteri. Förbränningsmotorn kan köras på ett konventionellt eller ett förnybart drivmedel. Vid bromsning laddas batterierna via generatorn och när bussen accelererar återanvänds den lagrade energin.

En laddhybridbuss har också både en förbränningsmotor, en eller flera elmaskiner och ett batteri. Batteriet är så stort att fordonet kan köras ca 7 km på enbart el. Det kan laddas från elnätet och medför att kortare resor kan göras utan att förbränningsmotorn behöver användas.

De helt elektriska bussarna saknar förbränningsmotor och har ett större batteri som laddas från elnätet. Med en helt elektrisk buss kan resor upp till 20 km genomföras innan batteriet behöver laddas igen.
(Källa: Energimyndigheten)

Läs också om det nya femåriga elbussprojektet i England.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)