Tesla förde Panasonic till batteritoppen
Redan förra året gick Panasonic om NEC som världens största batteriproducent för elbilar. Och nu drar Panasonic ifrån ännu mer på en marknad som växer med rekordfart.Elbilsbatterier är en riktigt lönsam affär för batteriföretagen, konstaterar Lux Research.
– Trots att plug-in-bilar bara står för 1 procent av alla bilar som säljs i världen ger de stora intäkter för det relativt begränsade antalet företag som utvecklar den här typen av batterier – om de har de rätta samarbetspartnerna i bilvärlden, säger analytiker Cosmin Laslau i ett pressmeddelande.
Och Panasonic har valt den mest framgångsrika elbilsbyggaren i världen som samarbetspartner – amerikanska Tesla Motors.
Laddelbilar som Tesla Model S och Nissan Leaf har större batteripaket än de traditionella hybridbilarna som Toyota Prius med småsyskonen Auris och Yaris.
Det syns i statistiken. Traditionella hybridbilar lade beslag på 481 MWh batteri under första kvartalet 2014 medan laddhybrider och helelektriska bilar tog 774 MWh.
Trots att Toyota säljer väsentligt fler av sina elhybrider än vad Tesla Motors och Renaut-Nissan säljer av sina helektriska plug-in-bilar lägger Toyota bara beslag på 28 procent av världens bilbatteriproduktion mot 24 procent för Tesla Motors och 21 procent av Renault-Nissan.
Litiumjon-batterier dominerar med 68 procent av de 1,4 GWh som producerades för plug-in-bilar och hybridbilar under första kvartalet. 28 procent är nickel metallhydrid-batterier NiMH, som Toyota använder i sina hybridbilar. Nya batteritekniker, bland annat halvledarbatterier som Toyota började utveckla för tre-fyra år sedan, syns knappt i statistiken ännu.
Länk till Lux Research