Här byggs Sveriges andra vätgasstation
I anslutning till bränslecellsteknikföretaget Powercells anläggning på Ruskvädersgatan i Göteborg kommer nästa år en permanent tankstation för vätgas att byggas. Det blir Sveriges andra vätgasmack.Bakom den nya Göteborgsmacken står organisationen Vätgas Sverige, som ägs av 40 medlemsföretag, organisationer och institutioner, bränslecellsföretaget Powercell Sweden och den finländska gasteknikspecialisten Oy Woikoski. (Länk till medlemsförteckningen)
Projektet finansieras av Västra Götalandsregionen och EU. Tankstationen kommer att vara öppen för allmänheten, skriver Vätgas Sverige i ett pressmeddelande.
– Tankstationen i Göteborg gör det möjligt att länka samman vägsträckan mellan Oslo och Malmö, där stationer redan finns, säger Björn Aronsson, Verksamhetsledare, Vätgas Sverige.
EU-kommissionen har satt upp ett riktmärke att det till 2020 ska finnas tankstationer runt de stora städerna så att man ska kunna tanka var 30:e mil utefter Europavägarna.
– En central resurs i Göteborgsprojektet blir Powercells laboratorium för bränsleceller, som vi använder för demonstration av vätgasbilar och för tester av bränslecellsteknik i fordon, säger Magnus Henell, vd i Powercell.
Än är det ont om bränslecellsbilar, men flera av världens största biltillverkare, framför allt japanska och koreanska, har utlovat serietillverkade bränslecellsbilar de närmaste åren.
Först ut var koreanska Hyundai, som i våras visade upp bränslecellsversionen av sin i35-modell som fått namnet iX35 FCE.