JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Svenskt ljud i köket och kinesiska mobiler

Svenskt ljud i köket och kinesiska mobiler

Kistaföretaget Opalum, vars algoritmer förbättrar ljudet i produkter med extremt begränsat utrymme, avslöjar nu att företaget teknik används i kinesiska Xiaomis flaggskeppsmodeller och kök från Marbodal.
– Vårt mål är att ändra människors uppfattning om ljudkvaliteten i mobilerna på samma sätt som de blivit en källa till fantastiska bilder, säger Opalums vd och grundare Pär Gunnars Risberg i ett pressmeddelande.

För att bevisa att tekniken fungerar utvecklade Opalum, eller Actiwave som företaget ursprungligen hette, en egen serie platta högtalare. Produkterna lanserades för fyra år sedan under varumärket Opalum.

– Företagets huvudfokus ligger på tekniken. Vi tog fram egna produkter för att bevisa att tekniken fungerar och det har underlättat diskussionerna med olika teknikkunder, berättade Pär Gunnars Risberg för Elektroniktidningen våren 2013 (länk).

Han berättade också att företaget hade diskussioner med några stora mobiltillverkare och nu står det klart att ett av bolagen är kinesiska Xiaomi. Det är företagets flaggskeppsprodukter Mi Note och Mi Note Pro som utrustats med Opalums algoritmer. Telefonerna är bara 7 mm tjocka vilket gör det knepigt att skapa ett bra ljud.

Xiaomi är en uppstickare på mobilmarknaden. Företaget lanserade sin första telefon i september 2011 och räknar med att sälja över 100 miljoner i år. En sak som kan sätta käppar i hjulen är Ericssons stämning i Indien för patentintrång.

En viktig förklaring till Opalums inbrytning på mobilmarknaden är samarbetet med Texas Instruments vars förstärkare används för att driva högtalarna i mobilerna. Genom att integrera Opalums algoritmer i förstärkarna TAS2552 och TAS2553.minskar effektförbrukningen trots att ljudet blir bättre. Algoritmerna övervakar också att högtalarna inte drivs så hårt att de går sönder.

Opalums algoritmer går också att hitta i svenska kök. Det är en serie smala högtalare som utvecklats tillsammans med kökskoncernen Nobia som äger varumärkena Marbodal och HTH. Högtalarna ryms mellan två skåpmoduler eller två lådmoduler och ljudet strömmas via Bluetooth från en dator, surfplatta eller mobil. Fronten går att ta loss och diska.

Och fler tillämpningar med bättre ljud lär komma, ”Vårt kall är att leverera the Sound of Things”, skriver företaget i pressmeddelandet.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)