Det är en automatlåda som kommer att utgöra en viktig del i strategin att sänka bränsleförbrukningen i Geelygruppens framtida fordon. Här handlar det om att ta fram en effektiv variant för konventionella bilar, liksom en elektrifierad variant för hybridfordon.
Börje Grandin |
Projektet som nu får finansiering av Energimyndigheten syftar till att utveckla en basarkitektur för framtida hybriddrivlinor som har högre verkningsgrad än dagens och mycket låga emissioner. Växellådan kommer sannolikt främst att användas i plug-in-hybrider med bensinmotorer.
Cevts nya DCT i elektrifierat utförande, dvs med en 60 kW elmotor monterad ovanpå. Företaget kallar växellådan för 7DCTH. Med stöd från Energimyndigheten ska en förbättrad version av denna utvecklas. |
– Idag kan jag inte säga hur vi kommer att lösa detta, men vi har en mängd idéer och nyckeln är att integrera elmaskinen närmare växellådan, säger Börje Grandin och han fortsätter
– Den största skillnaden mot dagens växellåda är att vi integrerar elektroniken närmare växellådan. Invertern som styr elmaskinen kommer att integreras och vi kommer också se över den mekaniska anslutningen av elmotorn för att öka verkningsgraden.
I stort kan det treåriga projektet delas in i två delar – en där en ny konstruktion tas fram och en som går ut på att optimera hybriddrivlinan genom att förbättra styrningen.
Cevt ansvarar för konstruktionsarbetet medan Chalmers ansvarar för att optimera och utveckla nya styralgoritmer. Projektet kommer att utföras i tättt samarbete med Geely Auto och Volvo Cars.