JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Miljonregn över automatlåda för hydrid- och elfordon

Svenska Cevt, som utvecklar fordon för den kinesiska Geely-koncernen, får 7,2 miljoner kronor av Energimyndigheten för att ta fram en dubbelkopplad växellåda som både hanterar en elmotor och en förbränningsmotor. Chalmers ingår också i projektet som är treårigt.
Göteborgsföretaget Cevt, ägt av Geely-koncernen, där både Geely Auto och Volvo Cars ingår, har ansvar att utveckla en så kallad dubbelkopplingslåda – dual clutch transmission, DCT.

Det är en automatlåda som kommer att utgöra en viktig del i strategin att sänka bränsleförbrukningen i Geelygruppens framtida fordon. Här handlar det om att ta fram en effektiv variant för konventionella bilar, liksom en elektrifierad variant för hybridfordon.

 
 Börje Grandin
– Ja, det stämmer. Cevt utvecklar en dubbelkopplingslåda som i grundutförande kan hantera endast förbränningsmotorn. Genom att koppla en elmotor till denna växellåda kan vi använda både elmotorn och förbränningsmotorn samtidigt eller endast elmotorn för ren elektrisk drift, förklarar Börje Grandin, avdelningschef för modulära hybridteknologier på Cevt för etn.se.

Projektet som nu får finansiering av Energimyndigheten syftar till att utveckla en basarkitektur för framtida hybriddrivlinor som har högre verkningsgrad än dagens och mycket låga emissioner. Växellådan kommer sannolikt främst att användas i plug-in-hybrider med bensinmotorer.

 
Cevts nya DCT i elektrifierat utförande, dvs med en 60 kW elmotor monterad ovanpå. Företaget kallar växellådan för 7DCTH. Med stöd från Energimyndigheten ska en förbättrad version av denna utvecklas. 
Samtidigt är en viktig ingrediens i projektet att få ned kostnaden för elektrifierade drivlinor, så att de kan få ett brett genomslag och nå ut i alla fordonsmodeller.

– Idag kan jag inte säga hur vi kommer att lösa detta, men vi har en mängd idéer och nyckeln är att integrera elmaskinen närmare växellådan, säger Börje Grandin och han fortsätter

– Den största skillnaden mot dagens växellåda är att vi integrerar elektroniken närmare växellådan. Invertern som styr elmaskinen kommer att integreras och vi kommer också se över den mekaniska anslutningen av elmotorn för att öka verkningsgraden.

I stort kan det treåriga projektet delas in i två delar – en där en ny konstruktion tas fram och en som går ut på att optimera hybriddrivlinan genom att förbättra styrningen.

Cevt ansvarar för konstruktionsarbetet medan Chalmers ansvarar för att optimera och utveckla nya styralgoritmer. Projektet kommer att utföras i tättt samarbete med Geely Auto och Volvo Cars.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)