JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Antropologer lär robotbilar kommunicera

Antropologer lär robotbilar kommunicera

Hur nickar en självkörande bil i samförstånd med en medtrafikant? Ska självkörande bilar tuta på irriterande cyklister? Dessa och liknande frågor kring social interaktion ska japanska biltillverkaren Nissan nu få svaret på genom att anlita antropologer.
För ett par veckor sedan skrev vi om ett projekt på KTH där man använder interaktionsforskning för att ta fram rådata kring hur ögonkontakt fungerar mellan människor. Ett uttalat syfte var att använda kunskaperna för att skapa robotar som umgås mer naturligt

Också Nissan vänder sig nu till humaniora i ett försök att ta fram mänskligare gränssnitt. Den här gången handlar det om självkörande bilar och deras interaktion med både passagerare och andra trafikanter.

Nissans prototypbil på Tokyo Motor Show hade ett externt gränssnitt för kommunikation med fotgängare som visade meddelanden som ”after you” för att indikera att den lämnar företräde. Det kan ha varit ett resultat av samarbetet med den nya gruppen, som leds av designantroplogen Melissa Cefkin.

Gruppen kommer att använda verktyg som idag används inom  antropologin, som individuella intervjuer, gruppintervjuer, observationer, och videoanalys för att identifiera beteendemönster vid interaktion mellan människor och bilar.

Dessa mönster ska sedan tas med i designprocessen samt användas i beslutsprocessen hos autonoma bilar för att göra dem mer mänskliga så att människor kan lättare förstå och förutse deras intentioner, och vice versa.

Källa: Nyhetsbrevet Automatiserade fordon, The Drive

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)