Med en halv miljard dollar att spendera på marknadsföring under tre år, med Foxconn som tillverkare och med exklusiva rättigheter till varumärket Nokia under tio år, ska ett nybildat finskt företag blåsa nytt liv i varumärket Nokia i nya mobilenheter med Android som operativsystem.
HMD global heter det nybildade finska företaget med bland annat finska mobilveteraner i styrelsen.
HMD ska tillverka Nokiamobiler och pekplattor i alla storleksklasser. Företaget tar också över marknadsföringen av befintliga Nokia-telefoner.
De nya mobiler och pekplattor som tas fram kommer att använda Android som operativsystem. Det blir första gången som det står ”Nokia” på en Androidtelefon. Nokias smarttelefoner har tidigare använt Symbian, Windows och Maemo Linux som operativsystem. Sedan i fjol finns rykten om att en Nokiatelefon med Android redan är nära lansering.
Rättigheterna till varumärket Nokia plus intellektuella rättigheter till mobiltelefonteknik och design licenserar HMD från Nokia Technologies och från Microsoft.
Microsoft säljer dessutom alla sina tillgångar kring mobiltelefonteknik till taiwanesiska Foxconn, som kommer att hjälpa till med konstruktion och tillverkning av Nokiamobilerna. Microsofts tillgångar inkluderar tillverkningsteknik och kanaler för försäljning och distribution.
Nokia Technologies kommer varken att vara delägare i HMD eller göra några investeringar i det. Däremot får företaget en plats i styrelsen och har dessutom rätt att sätta upp kvalitetskrav på de nya Nokiaprodukterna för att de ska leva upp till den gamla portföljens rykte.
– Namnet Nokia är fortfarande en ikon, kommenterar Nokia Technologies ordförande Ramzi Haidamus.
Den ikonstatusen är vad den blivande vd:n Arto Nummela kommer att satsa pengarna på.
– Varumärket har blivit den kritiska differentierande faktorn inom mobiltelefoner och därför är vår affärsmodell centrerad på den unika tillgång som varumärket Nokia utgör.
Arto Nummela är idag affärsområdeschef i Asien för Mobile Devices business på Microsoft Mobile.
Ordförande för HMD blir Florian Seiche, idag chef på Microsoft Mobile för försäljning och marknadsföring i Europa.