Självkörande bilar utan ratt och pedaler. Det tänker biltillverkaren Ford börja masstillverka inom fem år. Tillämpningen liknar kollektivtrafiken där man ska kunna stoppa fordonet och dela färden med andra.
Fords vd Mark Fields spänner bågen högt när har säger att Ford ska ta ledningen i kapplöpningen mot självkörande bilar. Hittills har företaget haft en mer avvaktande attityd.
Exakt vilka randvillkor som kommer att gälla för fordonet som saknar ratt liksom gas- och bromspedaler framgår inte men rimligen handlar det om en minibuss liknande den som körde runt i Kista i våras (länk). Mark Fields beskriver den i varje fall som ett kommersiellt fordon som kan användas för att dela resan med andra.
För att lyckas med uppgiften ska Ford expandera kraftigt i Silcon Valley. En byggnad ska bli tre och antalet anställda ska dubbleras till slutet av nästa år.
Dessutom behöver Ford fördjupa samarbetet med ett antal nyckelföretag inklusive Velodyne som utvecklar Lidarsystem. Ford har också köpt Saips som sysslar med maskininlärning och artificiell intelligens vilket behövs för att kunna tolka signalerna från alla sensorer.
Företaget har slutit ett exklusivt licensavtal med Nirenberg Neuroscience som knäckte den neurala koden för hur ögat skickar information till hjärnan.
Slutligen har Ford satsat pengar i Civil Maps som tar fram högupplösta 3D-kartor.
På listan med samarbetspartners finns också ett antal prestigeuniversitet inklusive Stanford, MIT, University of Michigan och universitetet i Aachen.