Busstillverkaren Gemsea fick 300 miljoner kronor i statliga bidrag för elbussar – men tillverkade aldrig några. Företaget är ett av fem som nu döms att betala tillbaka bidragen plus 50 procent.
Kina är det land där flest elfordon såldes i fjol, med USA som tvåa. Men åtminstone en del av landets ledning grundas på falsk statistik.
Fem företag som överdrivit sin tillverkning av elbussar och falskeligen inhämtat en dryg miljard kronor i subventioner, döms nu till böter.
Sammanlagt 90 fordonstillverkare utreddes och ytterligare 20 av dem ryktas vara misstänkta för fusk.
Mellan 2009 och 2015 har Kina betalat ut 42 miljarder kronor i subventioner till elfordonstillverkare. En elbuss kan ge en halv miljon kronor i skatterabatt och en elbil kan ger 50 000 kronor.
Kinesiska elfordon säljs främst i Kina, men den största kinesiska tillverkaren BYD Auto – som inte är involverad i denna skandal – har sålt bussar i Kalifornien och taxibilar i Europa. BYD är en större elfordonstillverkare än General motors och Nissan.