JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Vill ljussätta kupén

Lysdioder ger helt andra möjligheter att ljussätta kupén i bilarna. För att underlätta arbetet har tyska Inova Semiconductors skapat en allians kallad Open ISELED Alliance tillsammans med Dominant Opto Technologies, NXP, TE Connectivity och universitetet i Pforzheim. 

– Idag är det krångligt och dyrt att styra slingor med lysdioder, vi vill göra det enkelt, säger Thomas Rothhaupt som är försäljningschef på Inova.

Halvledarbolaget utvecklar bland annat system för att skicka videoströmmar till skärmar i olika typer av fordon. På personbilssidan finns Volvo, BMW och Jaguar på kundlistan. Open ISELED Alliance bygger vidare på det kunnandet men siktar in sig på ett nytt område, ljussättning i kupén.

– När bilarna blir självkörande kommer det att ställas helt nya krav på belysningen.

Idag vill man inte ha någon belysning i kupén under mörkerkörning men ska man istället läsa eller samtala med de andra passagerarna när bilen kör självt vill man ha det ljust. 

Med styrbara lysdioder lite här och var i kupén kan biltillverkarna dessutom skapa egna identiteter och unika upplevelser.

Idag är det förhållandevis krångligt i och med att kalibreringsdata inte ligger i dioderna.

– En styrkrets kan bara hantera en handfull dioder.

Open ISELED Alliance baseras på en egenutvecklad tvåtrådsbuss som kan styra en slinga med upp till 4096 lysdiodsmoduler från en enda styrkrets. Datatakten är 2 Mbit/s.

Varje modul är 2,5 x 4 x 0,65 mm och innehåller förutom en röd, en grön och en blå lysdiod även drivning plus en enkel kontrollkrets och ett ickeflyktigt minne. Det går att styra intensiteten med 12 bitar och färgtemperaturen med åtta bitar per diod vilket ger 16 miljoner färger. 

– Varje LED-modul har egen intelligens för styrning men också för att kompensera för de färg och intensitetsvariationer som alltid finns och som dessutom påverkas av bland annat temperaturen.

Modulerna har fyra anslutningar för databussen, två in och två ut, plus anslutning för matningsspänning och jord. Dessutom finns en speciell ingång som används för att programmera det ickeflyktiga minnet med kalibreringsdata inklusive inställningen för att få vitt ljus.

I montern på Electronica hade Inova en demonstration med av bilkupé där integrerade ljusslingor ändrade färg, ”rann” och blinkade.

– Det är bara ett exempel på vad man kan göra. Exakt hur det ska användas är upp till biltillverkarna att bestämma.

De första kunderna har fått prover. Volymproduktionen är planerad till andra halvåret nästa år.
 

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)