Vinnova satsar 29 miljoner kronor i 17 projekt som alla enligt myndigheten stimulerar en övergång från analoga till digitala tjänster. Satsningen koncentreras till tre områden: produktion och konsumtion av mat, bärbart mode samt utbildning och lärande.
– Digitaliseringen möjliggör helt nya tjänster, stöper om affärsmodeller och skapar nya marknader. Sverige ligger i långt framme, men vi behöver fortsätta att satsa på digital omvandling för att vi ska vara konkurrenskraftiga i framtiden, säger Erik Sundström på Vinnova.
Totalt stöttar Vinnova 17 projekt, varvar tre inom produktion och konsumtion av mat. Ett av dessa är IoFood, som får 1,2 miljoner kronor för att utveckla en transportlåda som kontinuerligt mäter geografisk position, rörelse och temperatur i syfte att effektivisera mattransporter. Scanbox Thermoproducts står bakom projektet.
De sex projekt som fokuserar på bärbart mode har stor spridning i sina lösningar. Här finns projekt som arbetar med kundanpassad mjukvara för modeproduktion till digitala tjänster baserade på 3D-visualisering och en digital plattform där olika modeföretag samverkar.
Likaså får Swerea IVF 2,1 miljoner för att undersöka möjligheten att märka kläder med så kallade rfid-minnen för att underlätta och effektivisera återvinningsprocessen.
Inom området inom utbildning och lärande är det åtta projekt som sammanlagt stöds med drygt 12 miljoner. Här handlar det i stor utsträckning om digitala plattformar, ofta webbaserade, ämnade för utbildning inom olika områden. Ett exempel är KTH-projektet Talkmath som får 1,9 miljoner för att skapa en digital plattform där elever och lärare möts för att studera matematik i realtid.