Testförarna envisades med att somna bakom ratten under Fords provturer. Till slut drog Ford samma slutsats som Volvo tidigare gjort: bilen måste ha hela ansvaret för självkörningen eller inget alls.
Ford gör om sina planer för introduktion av funktionen självkörning. Företaget avbryter utvecklingen av självkörning på det som kallas nivå 3, att föraren hela tiden måste vara beredd att ta över ratten. Istället går Ford direkt på nivå 4 där fordonet eller föraren har ensamt ansvar.
Den första självkörande bilmodell som Ford ska lansera, år 2021, kommer inte ens att ha någon ratt.
Fords tidigare användningsmodell för nivå 3 var att föraren skulle ha tio sekunder på sig att ta över ratten. Men det fungerar inget bra, anser nu Ford, och avbryter utvecklingen.
Testförararna somnade nämligen. Och det hjälpte inte att stoppa in passagerare. De somnade också.
Att väcka föraren fungerade, med summer, vibrerande stol, varningsljus och skakande ratt. Men då går en del av poängen med självkörningen förlorad – kunden betalar en premie för att en vänlig robot ska ta över ratten, men får istället sällskap av motsvarigheten till en kissnödig treåring.
Raj Nair |
– Det här var ändå tränade ingenjörer med uppgift att observera körningen. Det ligger i människans natur att allteftersom du börjar lita mer och mer på fordonet, så känner du inte längre att du behöver vara uppmärksam, säger Fords produktutvecklingschef Raj Nair, och beskriver den självkörande Fordens körstil som mjuk och sövande.
Ford gav upp sina försök att förhindra ”tupplur-under-åktur” och väljer att bygga sin första självkörande bil helt utan ratt.
Googles syskonbolag Waymo satsar också på en bil utan ratt, och misstänker att nivå 3-självkörning är ett mytiskt väsen, en skrivbordsprodukt, som vi aldrig kommer att få se i verkligheten.
Enligt en analytiker på tankesmedjan Rand finns tecken på att självkörning på nivå 3 till och med kan öka antalet trafikolyckor.
Men tillsvidare planerar åtminstone BMW, Mercedes-Benz och Audi att till nästa år släppa semiautonoma funktioner där föraren ska kunna ta över ratten med tio sekunders varsel.
Nissan och Honda planerar system med större marginal, 30 sekunder. Systemet ska liksom Volvo Drive me kunna parkera om föraren inte tar över ratten.
Volvo anser dock att inte ens 30 sekunders varsel räcker. Enligt Volvos forskning behövs två minuter för att göra övertagandet säkert. Och så långt in i framtiden kan bilen omöjligen förutse att föraren kommer att behöva ta över.
– Därmed är nivå 3 uteslutet, säger Håkan Samuelsson till tidningen Automotive news.
Volvos bilar i projektet Drive me har ratt. På väldefinierade vägsträckor har bilen det fulla ansvaret för körning. Utanför dessa sträckor parkerar bilen om föraren inte tar över ratten.
Källa: Automotive news