En av konsekvenserna av ”dieselgate” är att Volkswagen lovat den amerikanska staten att bygga ett landstäckande nät av laddstolpar och sprida information om elbilar. Prislappen landar på 2 miljarder dollar och byggtiden blir tio år.
Satsningen sker via ett nybildat dotterbolag, Electrify America, och ska dra igång i höst. Laddstolparna ska byggas vid arbetsplatser, i städerna och längs vägarna i ett rikstäckande nät. Av de 2 miljarderna dollar öronmärks 800 miljoner för Kalifornien som är den el- och hybridbilstätaste delstaten.
Byggnationen ska ske i fyra cykler om 30 månader vardera. Efter den första cykeln ska det finnas minst 2500 laddare på 450 platser.
Volkswagen satsar på en snabbladdare som är dubbelt så kraftfull som Teslas. Den ska ge upp till 320 kW likström. Dessutom kommer det att finnas en svagare på 150 kW.
Varje station som placeras ut längs de större vägarna ska ha mellan fyra och tio laddplatser. Avståndet mellan stationerna blir mellan 66 och 120 miles, motsvarande 11 till 19 mil.
Den första cykeln kommer också att innehålla mer än 300 laddplatser i städer, köpcentra och liknande platser i elva storstadsområden. Här satsar Volkswagen på lite svagare laddare av typen 2 men också snabbladdare mellan 50 kW och 150 kW.
Tilläggas kan att alla typer av bilar ska kunna ladda, även Teslabilar om de har en adapter som passar till Teslas egen kontakt.
Inget sägs dock om kostnaden för att ladda.