Många små förbättringar och förtydliganden plus tillägg av flera informativa bilagor finns i den nya utgåvan av standarden SS-EN 50155 för elektronik för krävande tillämpningar.
Standarden handlar egentligen om elektronik i lok och vagnar och andra rälsfordon. Det är en miljö som ställer höga krav på tålighet mot väder och vind och vibrationer och annan yttre påverkan. Det är också en tillämpning som kräver hög tillförlitlighet och långa tider mellan fel.
Alla positioner på ett tåg är inte lika utsatta och i standarden skiljer man mellan olika placeringar utanpå och inuti, under och ovanpå tåget, och de olika påfrestningar som är aktuella på de olika platserna.
– På Westermo är on-board rail-produkter en av de viktigaste produktgrupperna och inom detta område betraktar vi EN 50155 som en bibel i designarbetet. Även bland kunderna world-wide är EN 50155-compliance det första som efterfrågas. På Westermo är vi mycket noggranna med att vara "true to specification" och där EN 50155 erbjuder flera alternativa specnivåer väljer vi alltid den tuffaste, säger Mats Myhr på Westermo i ett pressmeddelande.
De europeiska standarder, som EN 50155, som man kommer överens om i den europeiska standardiseringsorganisationen Cenelec, fastställs sedan som nationell standard i de 34 medlemsländerna. I Sverige som svensk standard, SS-EN, av SEK Svensk Elstandard.
SS-EN 50155 innehåller krav på EMC och miljötålighet men också krav på utförande, märkning, dokumentation, isolationsprovning med mera.
Standarden kostar 1091 kronor och kan beställas här (länk)