Svenska Enea köper kaliforniska Openwave Mobility för 90 miljoner dollar. Eneas vd förklarar varför.
Pengarna för köpet plockas dels ur den egna kassan och dels ur ett obligationslån på en halv miljard kronor som Enea annonserade i måndags. Affären förväntas vara slutförd i april efter myndigheters godkännande.
– Jag är mycket nöjd med att kunna presentera det här förvärvet, vårt största förvärv hittills, säger vd och koncernchef Anders Lidbeck.
Openwave har en NFV-plattform, med kunder, och jobbar mycket med trafikhantering för webbvideo.
– Med hjälp av Openwave Mobility så kommer Enea att kunna förflytta sig uppåt i värdekedjan och etablera en stark direkt relation med telekomoperatörer, säger Anders Lidbeck.
Han förklarar vidare:
– Vi behåller vårt fokus på networking och telekom-domänen, men vi utökar både vårt erbjudande och vår adresserbara marknad.
– Kombinationen av Openwave Mobility och Enea representerar en spännande utveckling och återspeglar en förändring i den totala värdekedjan, där oberoende mjukvaruleverantörer kommer att spela en större och mer framträdande roll framöver.
Openwave Mobility har 140 anställda och omsatte cirka 27 miljoner dollar under 2017.
NFV betyder network function virtualization och innebär att fysisk nätverkshårdvara ersätts med virtualiserade resurser med alla fördelar som detta innebär av till exempel skalbarhet, rekonfigurerbarhet och relokalisering – och allt detta dynamiskt. Funktioner som virtualiseras är bland annat brandväggar, caching, innehållsfiltrering, lastbalansering och routing.
På sin webbplats berättar Openwave om tjänster kring OTT som de erbjuder till operatörer. OTT (over-the-top) syftar på företag som Google, Skype, Netflix och Facebook som tjänar pengar på den datatrafik som flödar genom operatörernas nät.
Såhär skriver Openwave:
– Vi skapar möjligheter för operatörer att monetarisera stora OTT-tjänster som WhatsApp, Youtube och Skype.
– Vi kan klassificera, optimera och mäta OTT-flöden dynamiskt.
– Vi kan leverera alla de användningsfall du behöver, som annonsblockering, innehållsfiltrering, QoE-monitorering och optimering av krypterad och ickekrypterad OTT-trafik.