Ett investeringstillskott på 5,7 miljoner dollar från bland annat Osram ska hjälpa den tyska lidar-uppstickaren Blickfeld att få sätta en produkt på marknaden.
”Focus on the vision” är den första meningen i Blickfelds företagspresentation. Det är för en gångs skull inte bara en klyscha utan också bokstavligen sant eftersom företaget utvecklar lidar – ljusradar som bland annat används av självkörande bilar för att observera trafikmiljön.
De flesta lidar-uppstickare är amerikanska, men Blickfeld är tysk – även om spår på linkedin leder både till Stanford och Berkeley.
Företaget grundades 2016 av tre personer och har 35 anställda, med huvudkontoret i München.
Liksom andra lidaruppstickare försöker de bygga lidar i massvolympriser. Tricket – också detta vanligt – är att rikta laserljuset med mikromekaniska speglar. Hög prestanda ska deras konstruktion ha, och liten, billig och robust ska den vara.
Speglarna är av Blickfelds egen patenterade konstruktion, medan övriga komponenter är standard.
Den kommande produkten P2 scannar 100° x 30° och har en räckvidd på drygt 150 meter. Upplösningen är 0,4° och den samplar avståndet till upp till 100 000 punkter per sekund. Detta ska räcka till att ge den en bildhastighet på upp till 25 Hz.
Utöver från Osram kommer den nya investeringen från High-Tech Gründerfonds, Tengelmann Ventures och Unternehmertum Venture Capital Partners. Den totala summan investeringar är härmed uppe i tio miljoner dollar.
Enligt föreagets vd finns det en mycket hög internationell efterfrågan på Blickfelds lösning.
Företaget är i färd med att anställa på ”alla” avdelningar – såväl fordonsingenjörer och datavetare som affärsutvecklare, markandsförare och säljare.