För ett knappt år sedan lanserade fordonsunderleverantören Haldex ett nytt teknikområde för uppkopplade, elektrifierade och självkörande fordon. Nu ska en världsledande, ej namngiven, tillverkare av lastbilar utvärdera det svenska konceptet. Förhoppningen är att spika ett utvecklingskontrakt mot årets slut.
Scalable Brake System är namnet på Haldex bromslösningar för självkörande fordon. Det presenterades under våren 2018, och har nu lett till en så kallad konceptfas med en stor lastbilstillverkare.
– Vi har jobbat nära kunden under hösten och har genomfört ett antal tester där våra testresultat varit långt bättre än de andra lösningar som presenterats, säger Åke Bengtsson, vd och Koncernchef för Haldex i ett pressmeddelande.
Företagets bromslösning Scalable Brake Systems har en modulär och skalbar arkitektur som bland annat nyttjar sensorer och algoritmer för att få dragbil och släpvagn att bromsa och följa önskad färdriktning på ett optimalt sätt. Likaså har den ett öppet gränssnitt mot fordonstillverkarens VMM (vehicle motion management), där fordonstillverkaren behåller kontrollen och får tillgång till all fordonsdata.
Ytterligare en fördel är att bromslösningen fungerar både med tryckluftsdrivna och elektrifierade bromssystem,
Om den inledande konceptfasen blir lyckad kommer den att övergå till ett utvecklingsprojekt, som väntas leda till att en lösning går i produktion efter 4-5 år.