Elvägar med skena i marken eller trådar i luften har hittills testats på kortare sträckor vid Arlanda och utanför Sandviken. Trafikverket vill genomföra ett större test på en sträcka som är två till tre mil. Fem kandidater har gått vidare till finalen som avgörs i juni.
Under vintern 2018 har det gått att ge förslag på vägsträckor som skulle kunna vara lämpliga som pilotsträckor. Program Elvägar fick in fjorton.
Utifrån kriterier som vägtyp, typ av trafik, årsdygnstrafik samt bedömning av försvårande omständigheter som skapandet av barriärer, behov av specifika hänsyn till miljö- och kulturvärden har fem lämpliga kandidater sållats fram.
─ Jag vill understryka att det endast handlar om att hitta lämpliga pilotsträckor, inte vilken eller vilka tekniker för elvägar som kan komma att testas, säger programchef Jan Pettersson i ett pressmeddelande.
De fem vägsträckorna är:
- Örebro, sträckan Hallsberg - Örebro
- Stockholm, sträckan Nynäshamn - Västerhaninge
- Blekinge, sträckan Sölvesborg - Pukavik - Karlshamn
- Västra Götaland, sträckan Borås - Landvetter
- Gävleborg, sträckan Gävle - Storvik
Kandidaterna ska genomgå ytterligare dialog inklusive workshops för att ta fram ett gemensamt underlag som visar möjligheter och utmaningar med respektive förslag.
Därefter kommer en till tre sträckor att prioriteras för att gå vidare i planläggningsprocessen för elväg. Trafikverket räknar med att det är klart under juni 2019.