Tillväxtverket ska tillsammans med Almi genomföra flera insatser under året för att främja digitaliseringen av företag på landsbygden.
– Vi träffar många företag och vet att digitalisering ligger högt upp på agendan för många. Samtidigt som de flesta förstår att det är viktigt att följa med i utvecklingen, kan det vara svårt för företagen att veta vad de ska börja med, vilka möjligheter passar just deras företag bäst etc, säger Juliana Perez Falke på Almi i ett pressmeddelande.
Syftet med satsningen är att överbrygga de särskilda utmaningar som företag på landsbygden har, exempelvis långa avstånd till kunder, leverantörer och samarbetspartner.
För företagen innebär det att deras digitala mognad och kompetens kommer att öka. De kommer att få de verktyg som de behöver för att komma igång med sin digitalisering, men även stöd med att skapa nya värden inom företagen som kan öka deras konkurrenskraft och fortsatta framgång.
Företagen erbjuds även en möjlighet att se om och hur den digitala satsningen kan finansieras i form av lån, riskkapital, checkar och bidrag. Allt syftar till att stärka kunskapen och öka insikten hos företagen vad gäller digitaliseringens möjligheter.