JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
fredag 29 maj 2020 VECKA 22

Göteborgsföretaget Powercell Sweden – som utvecklar och tillverkar bränslecellsstackar – ska ta fram ett marint bränslecellssystem på tre megawatt till en europeisk skeppsbyggare. Tekniken bäddar för miljövänligt drift, utan buller och vibrationer.

Den internationella sjöfartsorganisationen International Maritime Organization, IMO, har satt som mål att minska utsläppen av koldioxid från sjöfarten med 50 procent till 2050.

För att nå IMO:s mål kan det komma att krävas att nollemissionsfartyg tas i bruk redan om tio år, eftersom ett fartyg har lång livslängd. Bränsleceller kan då vara en alternativ lösning eftersom de drivs av ren eller reformerad vätgas och skapar elektricitet och värme utan andra utsläpp än vatten.

Nu har, enligt Powercell, en ledande europeisk skeppsbyggare skrivit ett avtal med det svenska företaget som innebär att det ska utveckla ett bränslecellssystem anpassat för marina tillämpningar. Det ska ha en total effekt på cirka 3 MW.

Systemet ska levereras under tre år till ett värde av 77 miljoner kronor.

MER LÄSNING:
 
Här får du våra nyheter gratis
• Tidningen, i brevlådan (länk).

• Dagligt nyhetsbrev (länk).

245
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)