Göteborgsföretaget Powercell Sweden – som utvecklar och tillverkar bränslecellsstackar – ska ta fram ett marint bränslecellssystem på tre megawatt till en europeisk skeppsbyggare. Tekniken bäddar för miljövänligt drift, utan buller och vibrationer.
Den internationella sjöfartsorganisationen International Maritime Organization, IMO, har satt som mål att minska utsläppen av koldioxid från sjöfarten med 50 procent till 2050.
För att nå IMO:s mål kan det komma att krävas att nollemissionsfartyg tas i bruk redan om tio år, eftersom ett fartyg har lång livslängd. Bränsleceller kan då vara en alternativ lösning eftersom de drivs av ren eller reformerad vätgas och skapar elektricitet och värme utan andra utsläpp än vatten.
Nu har, enligt Powercell, en ledande europeisk skeppsbyggare skrivit ett avtal med det svenska företaget som innebär att det ska utveckla ett bränslecellssystem anpassat för marina tillämpningar. Det ska ha en total effekt på cirka 3 MW.
Systemet ska levereras under tre år till ett värde av 77 miljoner kronor.