General Motors nordamerikanska bildelningstjänst Maven släcks ner. GM konstaterar att tjänsten, som startades 2016, inte är lönsam. Corona blev droppen.
– Efter att med ett kritiskt öga ha undersökt branschen och vår egen verksamhet i ljuset av covid-19, har vi fattat det tuffa men nödvändiga beslutet att avveckla verksamheten, säger Maven i ett brev till sina kunder.
Även innan coronapandemin drastiskt minskade biltrafiken, höll GM:s bildelningstjänst Maven ekonomiskt nätt och jämt näsan över vattnet .
Maven hade inte bara en egen bilflotta utan tillät även privatkunder att addera sin egna bilar till tjänsten. Redan i mitten av 2019 halverade Maven antalet städer som det täckte med tjänsten. Till slut återstod Detroit, Los Angeles, Washington DC och Toronto.
I mars pausades all verksamhet och nu meddelar alltså företaget att stoppet blir permanent.
Också tjänsten Maven Gig – där GM hyr ut till Lyft- och Uber-förare – avvecklas.
GM har inte varit ensamt om att experimentera med bildelningstjänster. Det tros bli en vanligare transportform i framtidens trafiksystem, men har ännu inte tagit fart.
I Sverige misslyckades tidigt Audi, BMW och Daimler i sin försöksversamhet.
Volvo testar sedan i höstas att omförpacka sin tjänst Sunfleet till en ny tjänst kallad M med mindre subventionerade priser och bättre service. Det förekommer uppgifter om att M kommer att drabbas av coronabesparingar (länk).